شیفت شب

"شیف شب" فیلمی است با بازی محمدرضا فروتن . نمی شه گفت با بازی درخشان محمدرضا فروتن چون در این فیلم یک نقش کاملا ساده به نظر من داشت. طوری می خوام از این فیلم بنویسم که داستان رو لو نده ولی چیزی ازش نوشته باشم .
فیلم شیفت شب به نویسندگی و کارگردانی و تهیه کنندگی نیکی کریمی با بازی محمدرضا فروتن اون طور که باید نتوانست نظر من رو جلب کنه . از اینکه فیلم شاید نقطه قوتی هم داشت نمی شه گذشت ولی در کل به نظر من فیلم آن طور که باید می بود نبود .
نقطه قوت این فیلم قهرمان این فیلم بود که یک زن آن را بازی می کرد. مرد یک بلند پروازی داشته و شکست خورده و این زن است که جلو میره و قهرمانانه می ایسته و مشکل رو حل می کنه. این یعنی زن داستان با وجود مشکلات و ناهماهنگی هایی که مرد داستان داره ولی علاقه مند به زندگی جلو میره و بسیار قدرتمند و قهرمانانه ظاهر میشه . یکی از نقاط قوت فیلم دقیقا همین بود. اکثرا فیلم ها زن رو از روی کلیشه ها می سازند . مگر برخی فیلم هایی که شیفت شب هم به نظرم یکی از آنهاست که یک زن رو این میزان استوار نشون میده که می رود و مشکلات را حل می کند . شاید به نوعی وقتی به نیکی کریمی که به عنوان کارگردان و فیلمنامه نویس در این کار حضور داره قطعا همین هم باعث بوجود آمدن همچین اتفاقی میشه که یک زن رو این میزان قوی نشون بده و نشون بده زن ضعیف نیست و می تونه گاهی مشکلات به این بزرگی رو حل کنه . در مقابل مردی که حداقل در یک مورد اگر بخواهیم بهش نگاه کنیم فرضا در توان زن این رو نمی بینه که بهش نمی گه (که من با این قسمت هم مشکل دارم)
اما این فیلم قطعا نکاتی داشت که به نظر من درست نبود. به نوعی میشه گفت نقطه ضعف بود. اولا اینکه این فیلم روایت نداشت. یعنی بعد از پایان فیلم نمیشه انتظار داشت که چیزی رو روایت کرده باشه. از طرفی به نظر من کارگردان نتوانسته بود از بازیگر بازی بکشه. من اصلا صحنه هایی که امیر آقایی درونش بازی کرده بود رو دوست نداشتم . فکر می کنم نمی خورد به فیلم. به سلیقه من به نظر من اصلا خوب نبود. آن هم امیر آقایی که بازیگر توانمندی است و اگر این فیلم توانسته حداقل فیلم بشه این بوده که بازیگران آن همه حرفه ای بودند. بازیگرانی چون فروتن و خیر اندیش اگر بخوان بازی هم نکنند یا به اصطلاح کارگردان نتونه بازی شون رو بگیره باز می تونن در حالت صفر کار رو دربیارن .
قسمتی که من هرگز متوجه نشدم کش دادن فیلم بود. یعنی از ابتدای فیلم و مرگ موش و جریان تفنگ ساچمه ای و خودکشی که در نهایت به موش کشی خیابان ولیعصر انجامید. اولا به نوعی به مخاطب عام میگه هر کسی یه جمله از نبودن گفت دلیل نمیشه خود کشی کنه ولی ما باید بدونیم که وقتی کسی حتی به شوخی هم همچین حرفی زد باید خیلی بیشتر مواظبش بود . که در این فیلم به نظر من اصلا ارتباطش رو متوجه نشدم .
صحنه ای که مرد داستان سر خرگوشی رو بریده بود و گریه می کرد اصلا با داستان اصلی فیلم نمی خورد و من فکر می کنم چون فیلم روایت قوی نداشته صحنه هایی برای پر کردن زیاد داخلش بود.
مرد داستان یک مرد مریض نشون داده میشه . مردی که به خاطر بلندپروازی ها حال به مشکل مالی خورده اصلا با چیزی که واقعیت داره جور در نمی آد. اولا چرا باید مرد همچین مساله ای رو از همسرش پنهان کنه . اگر زنش زن بدی باشه که نیست مسلما تحمل نمی تونه کنه و کنار می زنه . همه چیز رو میریزه به هم . اینجا این پنهان کاری اصلا به نظر من دلیل نداشت . اگر قرار باشه غرور مرد بهش خدشه وارد شه که باز هم به نظر من درست نبود چون مردی که قراره اینطور باشه همچبن حرکاتی رو نمی کنه . حداقل وقتی می آد خانه با روی بهتری با خانواده اش برخورد می کنه.
در اصل محمدرضا فروتن نقش یک مرد بدهکار رو نتونسته بود در بیاره چون فیلمنامه نقش رو درست تعریف نکرده بود .همه ما مرد های بدهکار رو دیدیم و می دونیم که مرد اگر بیرون هم هزاران مشکل داشته باشه همچین حرکتی رو نمی زنه
بی اعصاب بودن مرد خانواده در قسمت هایی در اصل مرد رو ضد قهرمان می کنه. یعنی مرد ایرانی همینه . گاهی زور میگه و می تونه بزن تو دهن زنی که قراره آخر فیلم مشکلات مرد و حل کنه و دندوناش رو خرد کنه!
بازی برخی از بازیگران هم اصلا هیچ. برای مثال چرا آن خانمی که فرهاد راننده خیاطی اش بود سرش رو از روی موبایل بلند نکرد. هدف از نشان دادن صحنه چی بود؟
چیزی هم که تازگی ها توی سینمای ایران مد شده تکون های دوربینه! یعنی نمی تونند دوربین رو به حالت عادی و صاف نگه دارند و حتما این تکان ها رو باید بهش بدن. من تحصیلاتی ندارم و سر رشته ای هم ندارم و اینا صرفا نظرات و سلایق منه اما فکر می کنم تکان های دوربین برای مخاطب استرس آوره و صحیح نیست برای صحنه های عادی این تکونها اضافه بشه و در این فیلم شاهد هستیم که کلا دوربین در حال تکان خوردن است!
یا قسمتی که کاملا بی هوا جمله ما آدما کیلومتر ها از هم دوریم واقعا جاش اونجا نبود. اصلا برای اون فیلم نبود. یا حداقل برای اون صحنه نبود . 
در هر صورت تنها اینها از این فیلم به خاطرم می آد و به نظر من اینها خیلی توی ذوق من زدند و من فیلم شیفت شب رو اون طور که باید دوست نداشتم. اگر بخوام به این فیلم به سلیقه خودم نمره بدم 4 از ده رو میگیره و اگر بخوام به کسی پیشنهادش هم بدم تنها از این جهت پیشنهاد می دم که شخص دیگر هم ببینه و او هم احساسات و شواهدش رو از فیلم داشته باشه . اما اینکه بخوام به کسی پیشنهادش کنم که حتما ببینه هرگز :)


نظر خود را برای من ایمیل کنید:
khiaban17@bk.ru

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

یادمون میره

من هم معلولم !

صحبت